Hur hittar du företagets vinstpunkt
En breakevenanalys används för att bestämma hur mycket försäljningsvolymer ditt företag behöver för att göra en vinst , baserat på dina fasta kostnader, rörliga kostnader och försäljningspris.
Breakeven analysen används ofta i samband med en försäljningsprognos när man utvecklar en prissättningsstrategi, antingen som en del av en marknadsplan eller en affärsplan .
Hur man gör en analys av analysen
För att göra en breakevenanalys, använd följande formel:
Fast kostnad dividerad med (Intäkter per enhet - Variabel kostnad per enhet)
Så innan du använder formuläret måste du veta:
Fasta kostnader
Fasta kostnader är kostnader som måste betalas om några enheter produceras eller inte. Dessa kostnader är "fasta" under en viss tidsperiod eller produktionen. Exempel på fasta kostnader är:
- Affärslokaluthyrning (eller inteckning) kostar under kontraktsperioden
- Startuplånsbetalningar (om du finansierade företagets startkostnader )
- Fastighetsskatt
- Försäkring
- Fordonshyror (eller lånebetalningar om fordonet är köpt)
- Utrustning (maskiner, verktyg, datorer, etc.)
- Lön (om anställda har lön)
- Vissa verktyg - till exempel landlinje telefon och internet avgifter kanske inte ändras på en månad till månad
- Redovisningsavgifter
För en befintlig verksamhet är fasta kostnader lättillgängliga. För nya företag se till att du gör din forskning och få de mest exakta siffrorna som finns tillgängliga.
Variabel kostnad
Enhetsvariabelkostnaderna är kostnader som varierar direkt med antalet producerade produkter.
Till exempel är kostnaden för de material som behövs och arbetet som används för att producera enheter inte alltid detsamma. Exempel på rörliga kostnader är:
- Löner för kommissionsbaserade anställda (som säljare) eller entreprenörer
- Verktygskostnaderna ökar med aktivitet - till exempel el, gas eller vattenanvändning
- Råmaterial
- Fraktkostnader
- Reklam (kan vara fixerad eller variabel)
- Utrustning reparation
- Försäljningskostnader (till exempel betalningsavgifter för kreditkort etc.)
Provbrytningsberäkning
Antag att dina fasta kostnader för att producera 30 000 widgets är $ 30 000 per år.
Dina rörliga kostnader är $ 2,20 material, $ 4,00 arbetskraft och $ 0,80 overhead, för totalt $ 7,00.
Om du väljer ett försäljningspris på $ 12,00 för varje widget, så:
$ 30.000 dividerat med ($ 12.00 - 7.00) motsvarar 6000 enheter .
Det här är antalet widgets som måste säljas till ett försäljningspris på $ 12,00 för att täcka dina kostnader. Varje enhet som säljs utöver 6000 genererar en vinst på 5 dollar.
| Fasta kostnader för 30 000 widgets (per år) | |
| Business Lease | $ 15.000 |
| Fastighetsskatt | $ 5000 |
| Försäkring | $ 4000 |
| Utrustning | $ 3000 |
| verktyg | $ 3000 |
| Totala fasta kostnader | $ 30.000 |
| Variabelkostnad (per producerad enhet) | |
| material | $ 2.20 |
| Arbetskraft | $ 4.00 |
| Över huvudet | $ 0,80 |
| Total variabel kostnad (per enhet) | $ 7.00 |
| Gå jämt upp | |
| Försäljningspris per enhet | $ 12,00 |
| Försäljningspris - rörliga kostnader | $ 5.00 |
| #Försäljning / år till breakeven ($ 30,000 / $ 5,00) | 6000 |
| Vinstmål | |
| #Försäljning / år för att generera vinst på $ 10.000 | 8000 |
| #Försäljning / år för att generera vinst på 50 000 dollar | 16 tusen |
Använda BreakEven Beräkningar
Breakeven analys kan du beräkna olika "vad händer?" scenarier för att minska din breakeven-punkt och öka vinsten:
- Ökning av försäljningspriset - i det ovanstående exemplet, om du kunde höja försäljningspriset med $ 1 skulle du bara behöva sälja 5000 enheter för att bryta jämnt ($ 30,000 / ($ 13 - $ 7). Att sälja 6000 enheter skulle ge dig en vinst av $ 6000 (1000 enheter multiplicerat med $ 6 kostnad per enhet). Men i en mycket konkurrenskraftig miljö ökar försäljningspriset ofta inte ett alternativ.
- Minska dina fasta kostnader - om du kunde reducera dina fasta kostnader med 5000 dollar skulle du också minska breakeven-poängen till 5000 enheter sålda. Att minska hyran och löneavgiften är vanliga sätt för företag att minska fasta kostnader, liksom att flytta till andra jurisdiktioner som har lägre företagsskatt eller verktygskostnader.
- Att minska rörliga kostnader - minska de rörliga kostnaderna med $ 1 skulle också sänka breakeven-poängen 5000 enheter. Variabla kostnader sänks vanligen genom att material eller arbetskostnader minskas, till exempel ett byggmaterial från en leverantör av lägre kostnader eller utnyttja utrustning och / eller teknik för att automatisera produktionen.
- Ökad försäljning - förutsatt att försäljningen av breakevenhet på 6000 ökade antalet enheter som såldes till 10000 skulle ge en vinst på 20 000 dollar (4000 enheter multiplicerat med 5 USD per enhet). Denna beräkning kan användas när man beaktar fördelarna med reklam . Säg till exempel att du bestämmer dig för att öka din annonseringsbudget med 5 000 USD per år, vilket skulle höja dina fasta kostnader till 35 000 USD. Detta skulle öka din försäljning av breakeven-enheter till 7000 - något mindre betyder att din annonskampanj inte lyckades.
Exempel: Alison använde en breakevenanalys för att bestämma vilka priser hon skulle bestämma för sina mjukvaruprodukter.
Se även: