Exempel på resultatbidrag för avgiftsmarginal vid breakeven
Resultaträkningen för avkastningsmarginalen är ett kostnadsbeteendeuppdrag. I stället för att separera produktkostnader från periodkostnader, skiljer sig i denna redovisning, som den traditionella resultaträkningen, rörliga kostnader från fasta kostnader.
En resultatmarginalräkning visar alla rörliga kostnader som dras av från försäljningen och kommer till en bidragsmarginal. Fasta kostnader subtraheras sedan för att komma fram till periodens nettoresultat eller resterande belopp som kommer att bidra till att täcka fasta kostnader och rörelseresultat.
En resultatbaserad resultaträkning skiljer sig från en normal resultaträkning på tre sätt:
- Fasta produktionskostnader aggregeras lägre i resultaträkningen, efter avgiftsmarginalen.
- Variable försäljnings- och administrationskostnader grupperas med rörliga produktionskostnader så att de ingår i beräkningen av avgiftsmarginalen. och
- Bruttomarginalen ersätts i uttalandet av bidragsmarginalen.
Bruttomarginalen och bidragsmarginalen är olika eftersom det vid beräkning av fasta produktionskostnader ingår i kostnaden för sålda varor medan de inte ingår i beräkningen av avgiftsmarginalen.
Resultaträkningskalkylen sorteras utifrån variationen i den underliggande kostnadsinformationen, snarare än av de funktionella områdena eller kostnadskategorierna som finns i en normal resultaträkning.
Under både resultaträkningen och ett normalt resultaträkning blir nettoresultatet detsamma.
Beräkning av bidragsmarginal och brytpunkt i dollar
Om vi tittar på detta bidragsmarginempel kommer vi att utveckla ett resultatmargin med bidragsmarginal för att visa effekten av bidragsmarginalen och breakeven-poängen i resultaträkningen:
Här är exemplet:
Breakeven punkt i enheter = Fixed Expenses / Price - Variable Expenses
Breakeven punkt = $ 60.000 / $ 2.00 - .80 = 50.000 enheter
För att kunna utveckla resultaträkningen för avkastningsmarginalen måste vi konvertera breakeven i enheter till breakeven i dollar. Vi använder bidragsmarginalen för att göra detta. Med samma exempel är rörliga kostnader på $ 0,80 40% av försäljningen på $ 2,00 per enhet ($ 0,80 / $ 2,00). För att beräkna breakeven i dollar dela de fasta kostnaderna med bidragsmarginalen på 60% ($ 60.000 / .6 = $ 100.000). Det innebär att företaget måste göra $ 100.000 i försäljning för att bryta jämnt.
Om du vill kontrollera ditt arbete, beräkna företagets rörliga kostnader med den här metoden. Variabla kostnader är 40% av försäljningen ($ 100.000 X .4 = $ 40.000). Försäljningen av $ 100.000 minus rörliga kostnader på $ 40.000 motsvarar fasta kostnader på $ 60.000. Du vet nu att dina beräkningar är korrekta eftersom $ 60 000 är de angivna fasta kostnaderna för företaget.
Tabellen nedan visar företagets resultaträkning i bidragsmarginalformat. Det visar att om en enda enhet av produkten säljs till totalt 50 001 enheter, kommer nettoresultatet att öka över noll och företaget kommer att göra vinst. Om en enhet mindre än 50 000 säljs, kommer företaget dock att förlora.
Resultatmarginalinkomst för maj månad
| Total | Per enhet | |
| försäljning | $ 100.000 | $ 2.00 |
| Mindre: Variabelkostnad | 40 tusen | 0,80 |
| Bidragsmarginal | $ 60.000 | $ 1.20 |
| Mindre: fasta kostnader | $ 60.000 | |
| Rörelseresultat | $ 0 |