Breakeven Point
Ett företags brytpunkt är den punkt där försäljningen exakt täcker sina kostnader. För att beräkna ett företags breakeven-poäng i försäljningsvolymen behöver du veta värdena för tre variabler:
- Fasta kostnader: Kostnader som är oberoende av försäljningsvolym, såsom hyra
- Variabel kostnad : Kostnader som är beroende av försäljningsvolym, till exempel kostnaden för tillverkning av produkten
- Försäljningspris på produkten
Hur man beräknar Breakeven Point
För att beräkna företagets breakeven-punkt, använd följande formel:
Fasta kostnader ÷ (Pris - Variabelkostnad) = Breakeven Point i enheter
Med andra ord är breakeven-punkten lika med de totala fasta kostnaderna dividerat med skillnaden mellan enhetspriset och de rörliga kostnaderna. Observera att i denna formel anges fasta kostnader som totalt av alla kostnader för företaget, medan Pris och Variabelkostnader anges per enhetskostnad - priset för varje produkt som säljs.
Ekvationens nämnare, pris minus rörliga kostnader, kallas bidragsmarginalen . Efter enhetsvariabelkostnader dras av från priset, vad som är kvar - bidragsmarginalen - är tillgänglig för att betala bolagets fasta kostnader.
Ett exempel på att hitta brytpunkten
XYZ Corporation har beräknat att det har fasta kostnader som består av sitt leasingavtal, avskrivningar på tillgångar, verkställande löner och fastighetsskatt. De fasta kostnaderna uppgår till 60 000 dollar. Deras produkt är widgeten. Deras rörliga kostnader för att producera widgeten är råmaterial, fabriksarbeten och försäljningskommissioner. Variabla kostnader har beräknats vara $ 0,80 per enhet. Widgeten är prissatt till $ 2,00 vardera.
Med tanke på denna information kan vi beräkna breakeven-punkten för XYZ Corporations produkt, widgeten, med hjälp av vår formel ovan:
$ 60.000 ÷ ( $ 2.00 - $ 0.80) = 50.000 enheter
Vad detta svar innebär är att XYZ Corporation måste producera och sälja 50 000 widgets för att täcka sina totala kostnader, fasta och rörliga. På denna nivå av försäljning, kommer de inte göra någon vinst men kommer bara att bryta jämnt.
Vad händer med Breakeven Point om försäljningsändringen
Vad händer om din försäljning förändras? Till exempel, om ekonomin är i en lågkonjunktur, kan din försäljning sjunka. Om försäljningen sjunker kan du riskera att inte sälja tillräckligt för att möta din breakeven-punkt. I XYZ Corporation-exemplet kanske du inte säljer de 50 000 enheter som behövs för att bryta jämnt.
I så fall skulle du inte kunna betala alla dina utgifter. Vad kan du göra i den här situationen? Om du tittar på breakevenformeln kan du se att det finns två lösningar på det här problemet: Du kan antingen höja priset på din produkt eller hitta sätt att minska dina kostnader, både fasta och variabla.
Hur skära kostnader påverkar Breakeven Point
Låt oss säga att du hittar ett sätt att sänka kostnaden för din överliggande eller fasta kostnader genom att minska din egen lön med $ 10.000. Det gör att dina fasta kostnader sjunker från $ 60.000 till $ 50.000.
Genom att använda samma formel och hålla alla andra variabler lika, skulle breakeven-punkten vara:
$ 50,000 ÷ ( $ 2,00- $ 0,80) = 41,666 enheter
Förutsägbart, sänker dina fasta kostnader din breakeven punkt. Om du minskar dina rörliga kostnader genom att minska dina kostnader för varor sålda till $ 0,60 per enhet, blir din breakeven-punkt, med andra variabler samma, den:
$ 60,000 ÷ ( $ 2,00- $ 0,60) = 42,857 enheter
Från denna analys kan du se att om du kan minska kostnadsvariablerna, kan du sänka din breakeven-punkt utan att behöva höja ditt pris.
Förhållanden mellan fasta kostnader, variabla kostnader, pris och volym
Som ägare till ett litet företag kan du se att alla beslut som du fattar om att prissätta din produkt, de kostnader du ådra dig i ditt företag och försäljningsvolymen är inbördes relaterade.
Beräkning av breakeven-punkten är bara en komponent i kostnadsvolymvinstanalys, men det är ofta ett viktigt första steg för att upprätta en försäljningsprispunkt som garanterar en vinst.