Hur man gör kostnad-volym-vinstanalys - en introduktion

Hur påverkar förändringar i kostnad, volym och pris ett företags vinst?

Kostnadsvolymanalysen uppskattar hur mycket förändringar i företagets kostnader, både fasta och rörliga , försäljningsvolym och pris, påverkar företagets vinst. I kostnadsvolymvinstanalys ser vi på effekten av tre variabler på en variabel vinst. Detta är ett mycket kraftfullt verktyg inom ekonomi och ekonomi. Det är ett av de mest använda verktygen inom chefsredovisning för att hjälpa chefer att fatta bättre beslut.

Här är en steg-för-steg metod som du kan använda för att göra kostnads-volym-vinst analys:

Bidragsmarginal och kostnads-volym-vinstanalys

Titta först på resultatmarginalen . Bidragsmarginalen är försäljningsvariabelkostnader. I beräkningen av resultaträkningen redovisas skillnaden mellan fasta och rörliga kostnader. Resultatmarginalen i ovanstående länk kan även omräknas som en ekvation:

Rörelseinkomst = Försäljning - Totala variabla kostnader - Totala fasta kostnader

Detta blir den grundläggande kostnadsvolymvinstekvationen.

För att förbättra din förståelse kan denna grundläggande ekvation utökas:

Rörelseinkomst = (Pris X #Enits säljs) - (Variabel kostnad per enhet X Antal enheter sålda) - Totala fasta kostnader

Bruttomarginal kontra bidragsmarginal

Det är viktigt för en ekonomichef att förstå att bruttovinstmarginalen och avgiftsmarginalen i resultaträkningen inte är desamma.

Bruttovinstmarginalen är skillnaden mellan försäljning och kostnad för sålda varor. Kostnad för sålda varor inkluderar alla kostnader-fasta kostnader och rörliga kostnader. Bidragsmarginalen avser endast rörliga kostnader. Bidragsmarginalen är skillnaden mellan försäljning och rörliga kostnader. Beräkning av båda kan ge ekonomichefen värdefull men annorlunda information.

Bidragsmarginaldet

Bidragsmarginalen är bidragsmarginalen i procent av den totala försäljningen. I denna formel använder du den totala bidragsmarginalen, inte enhetens bidragsmarginal. Beräkning av detta förhållande är viktigt för finanschefen eftersom det tar hänsyn till företagets vinstpotential. Om vi ​​använder vårt exempel är här bidragsmarginalen: $ 40,000 / $ 100,000 X 100 = 40%. Det innebär att för varje dollar ökning av försäljningen kommer det att bli en 40 procents ökning av bidragsmarginalen för att täcka fasta kostnader.

Beräkning av Breakeven-punkten i enheter

Vid analys av CVP är en kraftfull funktion att beräkna breakevenpunkten i enheter för företaget. Du kan beräkna breakeven-punkten i dollar genom att multiplicera försäljningspriset för din produkt med breakeven-punkten i enheter.

Breakeven punkt i enheter är antalet enheter företaget måste producera och sälja för att göra vinst på noll. Med andra ord är det antalet enheter där totala intäkter är lika med totala kostnader.

Om rörelseresultatet är lika med noll , har breakeven-punkten i enheter uppnåtts. Om rörelseresultatet är positivt, ger affärsföretaget en vinst. Om rörelseresultatet är negativt, tar företaget en förlust.

Om du är observant kan du se att variablerna i denna ekvation liknar de variabler som du redan har använt i volymvinst-ekvationen.

Ett av fokuserna på CVP-analys är breakevenanalys . Specifikt kan CVP-analys hjälpa företagsledare att analysera vad det kommer att ta i försäljningen för att deras företag ska bryta sig jämnt. Det är många frågor som berörs; Speciellt hur många enheter måste de sälja för att bryta jämnt, effekten av en förändring i fasta kostnader på breakeven-punkten och effekten av en ökning av priset på fast vinst. CVP-analys visar hur intäkter, kostnader och vinst förändras som förändringar i försäljningsvolymen.