Vad är bidragsmarginalen?

Fakta och exempel på bidragsmarginal

Bidragsmarginalen är ett begrepp som används för att tolka olika typer av finansiella rapporter, t.ex. med en breakeven-punkt eller jämn analys. Bidragsmarginalen representerar det belopp som ett företag måste täcka sina fasta kostnader efter att det betalat alla sina rörliga kostnader . Det inkluderar även eventuellt kvarvarande belopp efter att de täckt fasta kostnader som utgör bolagets rörelseresultat eller nettoförlust.

Ett företags rörliga utgifter inkluderar kostnader som fluktuerar med förändringar i produktionsnivåer. Detta inkluderar råvaror, direktarbete och el, till exempel. Fasta kostnader är de kostnader som måste täckas även om ett företag inte producerar några produktenheter. Exempel på fasta kostnader inkluderar bygguthyrning. försäkring och fastighetsskatt.

Beräkning av bidragsmarginalen

Du kan beräkna bidragsmarginalen genom att använda följande ekvation:

Bidragsmarginal = Försäljningsintäkter - Variable Expenses

Ibland är det användbart att ställa svaret i enheter, för att förstå hur mycket en enhet av produkten bidrar till ett företags vinst eller bottenlinje. Bidragsmarginalen per enhet beräknas som:

Bidragsmarginal per försäljningsenhet = Försäljningsintäkter per enhet - Variabel kostnad per enhet

Eftersom avgiftsmarginalen tar skillnaden mellan försäljning och rörliga kostnader, är den del som är kvar över kombinationen av fasta kostnader och vinst.

För att isolera bara återstående vinst, använd följande ekvation:

Bidragsmarginal - Fasta kostnader = Netto rörelsevinst eller förlust

Att analysera bolagets bidragsmarginal ger information om företagets operativa effektivitet. En verksamhet som genererar högre vinst på sina produkter i förhållande till sina fasta och rörliga kostnader, jämfört med konkurrenterna, har en bra operativ och konkurrenskraftig fördel.

Använda Break-Even Formula

Break-even formel beräknar den punkt där ett företags försäljning bara täcker sina kostnader och det finns ingen vinst eller förlust. Det är viktigt att företagen känner till deras jämnpunkt eftersom de representerar det minsta antalet enheter de behöver sälja för att stanna kvar i affärer. Det är samma sak som bidragsmarginalen utan vinstkomponent.

Nämnaren av break-even-ekvationen är bidragsmarginalen. Tänk exempel på ett företag som har fasta kostnader på 60 000 dollar, ett produktpris på 2,00 USD per enhet och varierande kostnader på 80 cent per enhet. Följande exempel illustrerar hur man hittar det minsta antal enheter som XYZ Corporation behöver bryta jämnt:

Jämna mellanrum i enheter = Totala fasta kostnader / bidragsmarginal per enhet

Breakeven punkt = $ 60,000 / ($ 2,00 - $ 0,80) = 50,000 enheter

Bidragsmarginalen är i detta fall $ 1,20 per enhet ($ 2,00 - $ 0,80). XYZ Corporation måste producera och sälja 50.000 enheter av sina produkter för att täcka sina totala kostnader, fasta och rörliga. På den här försäljningsnivån kommer företaget att göra ingen vinst men kommer bara att bryta mot jämn med en bidragsmarginal på 1,20 dollar per såld enhet eller 60 000 $ (50 000 X $ 1,20).

Bruttomarginal kontra bidragsmarginal

Det är viktigt för en ekonomichef att veta att bruttovinstmarginalen och avgiftsmarginalen i resultaträkningen inte är desamma.

Beräkningen av bruttovinstmarginalen, som ofta visas på ett företags resultaträkning, är skillnaden mellan försäljning och kostnad för sålda varor. I motsats till bidragsmarginalen inkluderar kostnaden för sålda varor alla kostnader, både fasta och rörliga. Bidragsmarginalen är skillnaden mellan försäljning och rörliga kostnader endast. Beräkning av båda kan ge ekonomichefen värdefull men annorlunda information.

Bidragsmarginaldet

Bidragsmarginalen är bidragsmarginalen, uttryckt i procent av den totala försäljningen. I denna formel använder du den totala bidragsmarginalen, inte enhetens bidragsmarginal. Beräkning av detta förhållande är viktigt för finanschefen eftersom det tar hänsyn till företagets vinstpotential. Beräkna förhållandet enligt följande:

Bidragsmarginal = Bidragsmarginal / försäljning

ABC Corp. Bidragsmarginal: ($ 40 000 bidragsmarginal / $ 100 000 försäljning) = .40 eller 40 procent.

Det innebär att för varje dollar ökning av försäljningen kommer det att bli en 40 procents ökning av bidragsmarginalen för att täcka fasta kostnader.