Definiera och beräkna bidragsmarginaldet

Många företag använder finansiella mätvärden, som till exempel bidragsmarginal och bidragsmarginalen, för att kunna fatta beslut om huruvida man ska behålla eller avbryta försäljning av olika produkter och tjänster. Till exempel, om ett företag säljer en viss produkt som har en positiv avgiftsmarginal, gör produkten tillräckligt med pengar för att täcka sin andel av fasta kostnader, till exempel att hyra för företaget. Analysen kan dock också visa att produkten inte tjänar tillräckligt för att även täcka sin andel av rörliga kostnader, till exempel direkt arbetskraft och verktyg, samt generera vinst.

Bidragsmarginalen tar analysen ett steg längre för att visa procenten av varje enhetsförsäljning som bidrar till att täcka företagets rörliga kostnader och vinst.

Definiera bidragsmarginalen

Företag tittar ofta på det lägsta pris som en produkt kan sälja för att täcka de grundläggande fasta kostnaderna för verksamheten. Fasta kostnader, de som inte varierar med en ökning eller minskning av produktionen, inkluderar byggnadshyra, fastighetsskatt, företagsförsäkring och andra kostnader företaget betalar, oavsett om det producerar några enheter av produkt till salu. Denna lägsta försäljningsprisanalys kallas en jämn analys.

En av de viktigaste delarna av denna jämnanalys är bidragsmarginal, även kallad dollarbidrag per enhet . Analytiker beräknar bidragsmarginalen genom att först hitta den rörliga kostnaden per försäljningsenhet och subtrahera den från försäljningspriset per enhet. Variabla kostnader varierar med nivån på producerade enheter och inkluderar kostnader som råmaterial, förpackningar och det arbete som används för att producera varje enhet.

Resultatet av denna beräkning visar den del av försäljningsintäkter som inte konsumeras av rörliga kostnader och är tillgänglig för att tillgodose fasta kostnader, även känd som bidragsmarginalen .

Vanligtvis uppstår låga bidragsmarginaler i arbetsintensiva serviceföretag, medan höga bidragsmarginaler förekommer i mer kapitalintensiva industriföretag som kräver kostsamma maskiner och stora produktionsanläggningar.

Bidragsmarginalanalys hjälper också företagen att mäta sin operativa hävstångseffekt. Företag som säljer produkter eller tjänster som genererar högre vinst med lägre fasta och rörliga kostnader har mycket god rörelsehöjning.

Formeln och resultatet

Bidragsmarginalen är en formel som beräknar procentsatsen av bidragsmarginalen (fasta kostnader eller försäljningsvariabelkostnader) i förhållande till nettoomsättningen, i procent. Svaret på denna ekvation visar den totala procentsatsen av återstående försäljningsinkomst för att täcka fasta kostnader och vinst efter att ha täckt alla rörliga kostnader för att producera en produkt.

Beräkning av förhållandet

Använd följande formel för att beräkna bidragsmarginalen :

Bidragsmarginal = bidragsmarginal / -försäljning, där bidragsmarginal = försäljning - rörliga kostnader.

Bidragsmarginalen kan hjälpa företag att beräkna och sätta mål för vinstpotentialen för en viss produkt. Tänk exempelvis att ett företag producerar och säljer en produkt till ett pris av $ 20 vardera. Det måste betala fasta kostnader varje månad på 18.000 dollar för maskiner, 12.000 dollar för allmänna kontorsutgifter och låneintäkter på 1 000 dollar. För rörliga kostnader betalar företaget $ 4 för att tillverka varje enhet och 2 USD per enhet.

Dessa faktorer resulterar i en bidragsmarginal på $ 14 per enhet, beräknad som $ 20 försäljningsinkomst - $ 6 totala rörliga kostnader = $ 14 bidragsmarginal. Det resulterar också i ett bidragsmarginaltal på $ 14 / $ 20 eller 70 procent. Företaget lär sig att 70 procent av varje produktförsäljning är tillgänglig för att bidra till 31 000 dollar av de totala fasta kostnaderna som den behöver täcka varje månad och också bidra till att uppnå sitt resultatmål.