Break-even Analysis
Kom ihåg att P & L-förklaringen berättar vad som hände vid en given tidpunkt, men det kan inte berätta hur länge du kan behålla din verksamhet.
För det behöver du en kassaflödesanalys. Denna formel kallas också Break-even Analysis . I hjärtat av break-even-punkten är förhållandet mellan försäljning (intäkter) och utgifter (fast).
Formel:
Break-Even Point = Fasta kostnader ÷ BruttomarginprocentExempel: Din butiksaffär köper golfklubbar för $ 15 varje, markerar dem och säljer dem till $ 30. Dina månatliga utgifter (fasta kostnader) är $ 10.000. Det betyder att din breakeven punkt skulle vara $ 20.000 eller 667 enheter. Låt oss se hur det fungerar:
För $ skulle det vara $ 10,000 ÷ (15/30) = $ 20,000 -or- $ 10,000 + 50% = $ 20,000
För enheter skulle det vara $ 20 000 ÷ $ 30 = 667 enheter
Du kanske tror att formeln är försäljningsutgift. Det ger mest mening. Men titta på marginalen är en förutsägelse. Och det är vad du behöver. Titta på försäljning minus utgifter berättar vad som hände, inte vad som händer vilket är vad som är viktigt här.
Till exempel, om din butik hade gatan stängd för reparationer utifrån och ingen kunde komma in, då är din jämn punkt mer påverkad av försäljningen än kostnader.
Det betyder att om dina marginaler under denna tid fortfarande var på budget eller plan, så blir "fix" fler kunder.
Så när gatan repareras kommer folket tillbaka och du kommer att bli bra. Å andra sidan, om din försäljning är bra, men dina marginaler inte planerar, hjälper fler kunder dig inte att bryta jämnt.
Du måste fixa marginalerna.
Planeringsmarginaler i början
En annan övervägning är när du planerar dina marginaler i början. Många återförsäljare glömmer att många av de produkter de köper måste diskonteras under IMU för att kunna säljas. Detta innebär att om du använder bruttomarginalen för enheterna baserat på IMU, kommer du att få en felaktig beräkning eftersom många kommer att säljas för mycket mindre.
Denna formel är enkel att följa och förstå. Det som är viktigt är emellertid att trenden blir jämn. Om du är i break-even på trenden uppåt, så är det ett tecken på hälsa. Men om du är vid break-even-punkten på den nedåtgående trenden är det ett tecken på övergående katastrof.
Ett av de kritiska misstag som småföretagare gör är att försöka "skära" sina utgifter för att komma till break-even-punkten. Även om det här kommer att fungera under en tid, hanterar den nedåtgående trenden i ditt företag och du kommer snart att få reda på att du inte kan skära till lönsamhet - så småningom kommer du att ha klippt för djupt och kan inte bibehålla någon tillväxt eller trend tillbaka mot positiv tillväxt. Det tar kassaflöde att växa verksamheten och om du skär för djup kommer du att förlora den pengar.
Uttrycket "Black Friday" mönstades för många år sedan i detaljhandeln för att markera jämnpunkten för året för en återförsäljare.
Eftersom så mycket av intäkterna kommer under de senaste 5 veckorna av året på grund av semesterutgifterna, är de flesta återförsäljare i förlust för året fram till idag - dagen efter tacksägelsen.
Idag vet alla om Black Friday eftersom återförsäljare nu använder termen öppet i reklam. Medan den genomsnittliga kunden kan berätta när Black Friday är, kan de inte berätta vad det betyder - för dem är det bara en annan försäljning. När du skriver en affärsplan måste du plotta jämnpunkten för din detaljhandel. För många återförsäljare (om inte det mesta) är det inte förrän år tre att vi ser riktiga uppåtgående trender. De första åren har så många kostnader i samband med kundförvärv att det är svårt att nå jämnvikt.
En företagsägares lön och Breakeven Point
Här är den svåraste verkligheten för detaljhandelsföretagaren.
Om du är ägare till affären, är jämnpunkten där du måste vara innan du tar en lön. Ta det innan den tiden och du dränerar bara dina pengar. Också, om du tar en lön från början, så borde din finansplan visa en jämn punkt långt längre ner i kalendern, eftersom lön, i det här fallet, är en fast kostnad.
Jag kan inte berätta hur många gånger jag har sett återförsäljaren misslyckas på grund av denna sista punkt. De misslyckas med att planera för egen lön (eller brist på det) för det första året eller två. Medan du kan betala dig en lön under den här tiden, bör du bara göra det om du är anställd också. Med andra ord, skulle verksamheten behöva betala någon för att fylla den rollen?
Ett exempel på detta skulle vara om du var ägare och butikschef. Verksamheten kräver en butikschef att driva. Om du tjänar den rollen kan du betala dig själv de pengarna. Vad jag hänvisar till om pengar betalas till dig är något belopp över det.
Många människor drömmer om att äga sitt eget företag men vill inte sätta timmarna i att faktiskt fungera. De ser det som en investering. Med dagens utgifter (lön, försäkring, hyra) är det bara inte möjligt.