Beräkna företagsrisk med dessa finansiella förhållanden

Fyra finansiella förhållanden som mäter en företags affärsrisk

Affärsrisk är den variabilitet som ett företagsföretag upplever över tiden i sin inkomst. Vissa företag, som nyttaföretag, har relativt stabila inkomstmönster över tiden. De kan förutsäga vad deras kundanvändningsräkningar kommer att ligga inom ett visst intervall. Andra typer av företag har mer variation i sin inkomst över tiden. Ta till exempel bilfabrikanter. Dessa företag är mycket knutna till ekonomins tillstånd.

Om ekonomin är i en nedgång, färre människor köper nya bilar och bilproducenternas inkomster sjunker och vice versa. Bilfabrikanter har mer affärsrisk än att använda verktygsföretag.

Ett annat sätt att tänka på affärsrisk är efterfrågan på ett företags produkt. Med bilproducentens exempel igen, i en konjunkturnedgång, har konsumenterna inte så mycket efterfrågan på företagens produkter. När produktbehovet är lågt, leder det till att intäkterna sjunker och affärsrisken ökar.

Affärsrisker är knutna till ett företags fasta kostnader. Fasta kostnader måste alltid betalas, oavsett företagets inkomster. Ju högre nivån på ett företags fasta kostnader är desto högre är affärsrisken.

Det finns fyra nyckeltal som en företagsägare eller ekonomichef kan använda för att beräkna affärsrisken mot ett företag:

Beräkna företagsrisk med dessa fyra finansiella förhållanden

1. Bidragsmarginal

Bidragsmarginalen är bidragsmarginalen i procent av den totala försäljningen. Bidragsmarginalen beräknas som försäljning minus rörliga kostnader. Bidragsmarginalen beräknas som: Bidragsmarginal / Försäljning = 1 - Variabel kostnad / försäljning . Om ett företags bidragsmarginalsgrad är 20%, kommer en försäljningsökning på 50 000 USD att leda till en vinstökning på 10 000 USD.

Du kan se känsligheten av vinst eller nettoinkomst till fasta kostnader i det här exemplet.

2. OLE-förhållande (Operating Leverage Effect)

Du använder det operativa hävstångseffektförhållandet för att mäta hur mycket inkomst kommer att förändras med en procentuell förändring av försäljningsvolymen. Ju mer fasta tillgångar företaget har desto mer kommer förändringen att bli. Formeln för det operativa hävstångseffektförhållandet är: Bidragsmarginald / Driftsmarginal> Om OLE är lika med 1 betyder det att företaget inte har några fasta kostnader . Alla kostnader är rörliga och en 20% förändring i försäljningsvolymen innebär en 20% förändring av intäkterna. När du introducerar fasta kostnader i bilden och OLE stiger över 1, har företaget operativ hävstångseffekt.

3. Finansiellt utnyttjandegrad

Kortfattat mäter det ekonomiska hävstångsförhållandet hur mycket skuld som innehas av det företag som de använder för att finansiera sin verksamhet. Skuld skapar ytterligare affärsrisk för företaget om inkomsten varierar eftersom skulden måste betjänas. Med andra ord, om ett företag använder skuldfinansiering , måste de betala ränta på skulden, oavsett vilken inkomst de har. Den finansiella hävstångsförhållandet mäter den effekten på affärsföretaget. Vi kan också säga att det mäter affärsföretagets ekonomiska risk.

Formeln är: Finansiell hävstång = Rörelseresultat / Nettoresultat. Om förhållandet är 1,00, har företaget ingen skuld.

4. Kombinerad hävstångsförhållande

Även om företag företagen ofta beräknar operativ hävstångseffekt och ekonomisk hävstångseffekt separat, kan de och borde också beräkna effekten av både på företaget. De kan använda det kombinerade hävstångsförhållandet för att göra detta. Du sätter helt enkelt det operativa hävstångsförhållandet, vilket mäter affärsrisken och det ekonomiska hävstångsförhållandet, som mäter finansiell risk, för att få kombinerad hävstång, vilket mäter total risk. Formeln är: Kombinerat hävstångsförhållande = Drifthävningsgrad X Finansiell hävstångsförhållande. Ju högre CLR, riskerar företagets företag från både ett företag och ett finansiellt riskperspektiv. Du kan se genom att titta på de enskilda förhållandena vilken typ av risk som är större för företaget.