Betydelsen och användningen av bruttovinstmarginalen

Beräkningen av bruttovinstmarginalen ger dig en inblick i lönsamheten

Bruttovinstmarginalen är en ekonomisk beräkning som kan berätta, i procent, en hel del om ett företags totala finansiella hälsa. Det avslöjar hur mycket pengar som finns kvar, efter att ha betalat för produktion, för att täcka verksamhet, expansion, återbetalning av skulden många andra affärskostnader.

Ett företags bruttoresultat representerar de återstående intäkterna efter avdrag för alla kostnader i samband med försäljningen av dessa varor.

Det är täljaren i bruttovinstmarginalekvationen, medan nämnaren är intäkterna från försäljningen minus kostnaden för sålda varor.

Beräkning av bruttoresultatmarginalen

Bruttovinstmarginalen är procentandel av intäkter som kvarstår efter avdrag för kostnaden för sålda varor:

Bruttovinstmarginal = (intäkter från försäljning minus kostnaden för sålda varor) ÷ intäkter från försäljning

Ett företag kan till exempel ha en omsättning på 75 miljoner dollar och en kostnad på sålda varor, som förklaras i detalj nedan, på 57 miljoner dollar. Så i detta fall är beräkningen:

Bruttovinstmarginal = ($ 75M- $ 57M) ÷ $ 75M = .24 eller 24%

Att få full nytta av denna beräkning, som i sig är ganska enkel, kräver en förståelse för den exakta innebörden av dess komponenter.

Olika typer av intäkter

Intäkter, för de flesta företag, är ungefär samma sak som försäljning. En viktig skillnad mellan de två är emellertid att intäkterna är mer omfattande.

Det inkluderar försäljning men inkluderar även andra intäkter, som från ränta, hyresfastigheter, royalties eller faktiskt nästan allt annat som producerar försäljningsinkomster.

Denna distinktion är en av anledningarna till att beräkningen av bruttovinstmarginalen är en bra ungefärlig mätning av företagshälsan, men kan inte vara helt korrekt i vissa fall.

Vid beräkning av bruttomarginalen och analys av resultatet är det viktigt att veta om du använder total försäljning eller totala intäkter.

Om till exempel ett läkemedelsföretag har licensierat ett läkemedel till ett annat företag, kan det i det första året av läkemedlets frisläppande få mycket stora royalties. Dessa försäljningsintäkter är en stor förändring från andra år och så snedvrider de förväntade intäkterna under de kommande åren.

I sådana fall kan en rättsmedicinsk revisor, en professionell som ser djupt in i företagets finanser, lägga till en notering i bolagets intäkter. De skulle påpeka att framtida intäktsströmmar från royalties kommer att minska år efter år till en viss relativt förutsägbar takt och då kommer läkemedlets patent att minska kraftigt. I detta fall returnerar användningen av totala intäkter i bruttovinstmarginalekvationen ett annat svar och en annan syn på företaget än att använda strikt försäljningsintäkter.

Vad är kostnaden för varor?

Kostnad för sålda varor (COGS) avser endast företagets rörliga kostnader. Detta förklarar varför beräkningen av bruttomarginalen, även om den är användbar, inte berättar för allt du behöver veta för att bestämma hur bra ett företag gör.

Variabla kostnader inkluderar faktiska produktionskostnader som löner, material, försäljningskommissioner och andra utgifter som varierar med produktionsproduktionen, såsom kreditkortsavgifter i samband med försäljningen.

Dessa kostnader är endast relevanta för och drivna av intäkterna från försäljningen av företagets produkt eller tjänst, snarare än intäkter från andra källor som ränteintäkter.

COGS inkluderar emellertid inte fasta kostnader, såsom hyror, betalningar till tjänstemän (som skiljer sig från produktionsarbetare som betalas timme) och alla kostnader i samband med den fysiska anläggningen. I de flesta fall, där dessa fasta kostnader ligger inom normala gränser, ökar exklusiviteten något noggrannheten i beräkningen av bruttovinstmarginalen, eftersom det ger dig bättre hantering av företagets kostnader som är direkt relaterade till produktionen.

I vissa fall kan exklusive fasta kostnader från denna ekvation ge en vilseledande bild av vinstmarginalerna. Ett tillverkningsföretag som hyr lokaler i ett snabbväxande, uppåtgående område kan få eskalerande och slutligen ohållbara hyreshöjningar, men det kommer inte att återspeglas i bruttomarginalen eftersom hyra är en fast kostnad.

Trots sina begränsningar är dock beräkningen av bruttomarginalen ett användbart sätt att spåra lönsamheten.

Öka din bruttoresultatmarginal

Småföretagare vill alltid förbättra sina bruttovinstmarginaler. Med andra ord vill de minska sina kostnader för sålda varor medan de ökade försäljningsintäkterna.

Ett sätt att uppnå detta är att öka priset på din produkt. Du måste vara försiktig med att göra detta, särskilt i ett dåligt företagsklimat. Om du gör ett misstag och ökar dina priser för mycket, kan din försäljning sjunka. För att öka dina priser framgångsrikt, mäta den ekonomiska miljön, din konkurrens och utbudet och efterfrågan på din produkt, tillsammans med användbar information som du kan samla om din kundbas, inklusive inkomster, utgifter och kreditpreferenser.

Du kan också sänka kostnaden för att göra din produkt, vilket betyder dina variabla kostnader. Detta är lika knepigt som att öka priset på din produkt. Du kan göra produkten mer effektivt. Det kan innebära att dina arbetskraftskostnader minskar, vilket kan kräva uppsägningar eller andra kostnadsbesparande begränsningar som påverkar medarbetarnas goodwill. Om du minskar dina arbetskostnader på så sätt kan det påverka kvaliteten på din produkt.

Slutligen kan du minska dina tillverkningskostnader med avseende på material. Du kanske vill försöka hitta en leverantör för material som erbjuder dem till ett billigare pris. Du kan också försöka förhandla volymrabatter hos din nuvarande leverantör.

Om du köper material i större bulk kan leverantören ge dig rabatt. När du letar efter en leverantör som erbjuder material till ett billigare pris, förlorar du aldrig kvalitet. Takata airbag fiasco, som drabbade intäkterna för Honda, ett autoföretag som hittills hade ett utmärkt rykte för kvalitet, visar risken att välja produktmaterial genom att använda kostnaden som det primära urvalsfiltret.