Har du det du behöver från dina varor?
Ett viktigt verktyg för att analysera inventering, försäljning och lönsamhet är GMROI (även känd som GMROII) som står för bruttomarginavkastning på lagerinvesteringar.
GMROI-beräkningarna hjälper butiksehavare och köpare att utvärdera om en tillräcklig bruttomarginal uppnås av de inköpta produkterna, jämfört med investeringen i lager som krävs för att generera dessa bruttomarginaler .
Förstå GMROI
Vad betyder allt det? Låt oss titta på ett exempel. Låt oss säga att inom samma år säljer Madeline's Shoe Store stövlar för $ 100, som hon köper för $ 75. Hennes bruttomarginal är 25 dollar och inventeringsmedianvärdet under året är 20 dollar. Hennes GMROI är då $ 25 dividerat med $ 20 eller 1,25 procent.
Bruttomarginavkastning, eller GMROI, visar om en återförsäljare kan göra vinst på sin inventering. Som i ovanstående exempel beräknas GMROI genom att dividera bruttomarginalen med anskaffningsvärdet. Och kom ihåg vad bruttomarginalen är: nettoförsäljning av varor minus kostnaden för sålda varor.
Så länge GMROI är högre än 1, (det vill säga inte det negativa), säljer företaget i fråga sina varor till mer än kostnaden.
Så i Joe fallet är intäkterna som han tjänar på stövlarna 125 procent av hans kostnad.
Varför GMROI Matters för återförsäljare
Återförsäljare måste vara väl medvetna om GMROI på sina varor, eftersom det låter dem bestämma hur mycket de tjänar på för varje dollar de investerar. Om lagret inte säljer kan det prissättas för högt, men att markera det för mycket kommer att leda till en mindre bruttomarginal.
Om Madeline's Shoe Store vill öka sin GMROI på de stövlarna, kan hon naturligtvis försöka sälja dem till 200 kronor. Men då löper hon risken att överprissätta dem och skadar sin potentiella försäljning. Det är inte värt risken om stövlarna är en bra säljare till det priset, men det kan vara värt om de saktar lite, eller om efterfrågan är så stor att Madeline tror att sina kunder skulle betala mer.
Hur beräknar jag GMROI?
Hitta den genomsnittliga inventeringen till kostnaden. Genomsnittlig inventering är Produktpris minus rabatter, plus frakt och skatter. Medelvärdet hittas genom att lägga till startkostnadsinventeringen för varje månad plus slutkursinvesteringen för den aktuella månadens sista månad. Om du beräknar för en säsong dividerar du med 7. Om du beräknar ett år dividerar du med 13.
Beräkna bruttomarginalen för föremålet. Detta är skillnaden mellan vad ett objekt kostar och vad det säljer för. Det är också känt som brutto procent av vinst eller marginal.
Dela försäljningen med den genomsnittliga kostnaden för lager och tider som med bruttomarginalen% för att få GMROI.
Resultatet är ett förhållande som anger investe ringsinvesteringarnas avkastning på bruttomarginalen.
Så här ser det ut:
Årlig försäljning = $ 150 000 Avg-lagerkostnad = $ 65 000 Bruttomarginal = 49%
$ 150.000 / $ 65.000 X 49% = $ 1.13
Så i detta scenario gör återförsäljaren $ 1,13 och för varje $ 1,00 investerat i lager. Inte så bra. Kan du se hur GMROI markerade ett problem här? Vi kan se på 49% bruttomarginalen och tror att vi går bra. Men siffrorna visar oss att vi inte är det.
GMROI-beräkning kan användas för att mäta prestanda hela butiken, men den är effektivare om den används för en viss avdelning eller kategori av varor. Till exempel skulle Madeline kontrollera GMROI för stövlar och skor och tillbehör för att säkerställa att hon får mest avkastning på sin investering. I mina butiker fann jag att beräkning av GMROI per kategori var kraftfull eftersom totalt sett mina siffror såg bra ut, men om jag grävde djupare kunde jag hitta produkter som var "avlopp" på min investering. Och då kunde jag vidta åtgärder för att lösa det.