Kostnaderna påverkar vinsten, och de är vana vid beslut för både små och stora företag.
Skillnaden mellan kostnad och pris
Är kostnaden densamma som priset? Nej. Vi har en tendens att förväxla dessa två termer. Intäkterna som ett företag tar ut kunder per enhet av den produkt eller tjänst som den säljer kallas pris . Det belopp som krävs för att ett företag ska producera den produkt eller tjänst som den säljer kallas kostnaden . Skillnaden mellan pris, beloppet som debiteras kunden och kostnaden, kostnaden för att producera varan, kallas vinsten eller nettoresultatet eller marginalen. Det är väldigt viktigt att förstå skillnaden mellan pris och kostnad.
Många termer omger ordet "kostnad" i ett företag. Termen kostnad objekt är viktigt i affärer. Det hänvisar till en produkt som tillverkas av ett företag för vilket en separat kostnadsåtgärd är önskvärd. Det är lite mer komplext än det eftersom det även kan hänvisa till en tjänst, en kund eller ett projekt och används vid fördelning av direkta eller indirekta kostnader.
Som ett exempel, om du tar en kurs på college, är kursen kostnadsobjektet . Kostnaden i sig är undervisningen och böckerna. Kostnaden för det förutbestämda alternativet att arbeta istället för att gå i skolan är möjlighetskostnaden.
Vad är produkt- eller tillverkningskostnader?
Endast kostnaderna i produktionsavdelningen är relevanta för produktkostnad.
De består av direkta och indirekta kostnader för att producera en produkt i ett tillverkningsföretag eller förbereda en produkt till försäljning i ett merchandisingföretag. Produkterna är uppfunna och kostnaderna registreras på ett lagerkonto tills enheterna säljs. Vid den tidpunkten blir kostnaderna för att producera dessa enheter överförda till kostnaden för det sålda kontot.
Produktkostnaderna består av direkta material, direktarbete och tillverkningskostnader. Den totala produktkostnaden är summan av de tre. Indirekt material och indirekt arbetskraft ingår i overhead. Här är ett exempel på att beräkna total produktkostnad och totalt per enhetskostnad:
Troy Corporation tillverkar widgets till 30 000 per vecka. Förra veckan var direktmaterialet 50 000 dollar, direktarbete 40 000 USD och överliggande 80 000 dollar. Med hjälp av denna information kan vi beräkna total produktkostnad och kostnad per enhet.
Direktmaterial $ 50,000
Direkt arbetskraft $ 40.000
Överliggande $ 80.000
Totala produktkostnaden $ 170,000
Per-enhetskostnad = $ 170,000 / 30,000 enheter = $ 5,67 per widget
Prime Kostnader och Omvandlingskostnader
Produktkostnaderna är ofta indelade i två grupper: primära kostnader och konverteringskostnader. Prime kostnader inkluderar direkta material plus direktarbete. Omvandlingskostnader inkluderar direkta arbetskostnader och tillverkningskostnader.
Med andra ord är omvandlingskostnaderna kostnaderna för att omvandla råvarorna till slutprodukten.
Vad är periodkostnader?
Alla andra kostnader för att driva ett företag bortsett från produktkostnader kallas periodkostnader. Super Bowl-annonser, till exempel, är periodkostnader. Andra exempel är löner och löner samt kostnader för kontorsmaterial. Periodskostnaderna förekommer inte som lager i balansräkningen. De framträder som kostnader i resultaträkningen.
Om en periodskostnad förväntas generera en ekonomisk fördel utöver ett år kan den aktiveras eller redovisas som en tillgång i bolagets balansräkning och skrivas av som avskrivningar över några år i stället för att kostnadsföras på ett år . Exempel skulle vara inköp av företagsfordon och dyr elektronisk utrustning. Periodskostnaderna kan vara betydande och kan vidare indelas i försäljningskostnader och administrativa kostnader.